Nowe regulacje prawne. Jakie zmiany nastąpiły wraz z początkiem 2021 roku?

Od stycznia 2021 roku weszły w życie zmiany prawne, dotyczące różnych obszarów życia – od opłaty cukrowej, przez zmiany w podatkach od nieruchomości, po zmiany w kwestiach umów cywilno-prawnych. Przegląd najważniejszych zmian przedstawiamy w niniejszym wpisie.

Podatki

Opłata cukrowa

Zgodnie z art. 12a ustawy z dnia 11 września 2015 r., o zdrowiu publicznym, od dnia 1 stycznia 2021 r., wprowadzenie na rynek krajowych napojów z dodatkiem:

  • cukrów będących monosacharydami i disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu PE i Rady nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności;
  • kofeiny lub tauryny

– podlega opłacie cukrowej.

Na kim ciąży obowiązek zapłaty opłaty cukrowej?

Obowiązek zapłaty opłaty cukrowej ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:

  • podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub importera napoju;
  • zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Kiedy powstaje obowiązek zapłaty opłaty cukrowej?

Obowiązek zapłaty opłaty cukrowej powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju.

Jakie są obowiązki informacyjne podmiotów zobowiązanych do zapłaty opłaty?

Podmioty obowiązane do zapłaty opłaty cukrowej są obowiązane:

  • składać w postaci elektronicznej informację opatrzoną podpisem kwalifikowanym wg wzoru, organowi właściwemu w sprawie opłaty za pośrednictwem systemu informatycznego ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
  • obliczać i wpłacać opłatę

– w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy informacja, na rachunek organu właściwego w sprawie opłaty.

Jaka jest wysokość opłaty cukrowej?

Na wysokość opłaty składają się następujące części:

  • 0,50 zł za wartość cukrów w ilości równej lub mniejszej niż 5 g w 100 ml napoju lub za zawartość w jakiejkolwiek ilości co najmniej jednej substancji słodzącej;
  • 0,05 zł za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju

– w przeliczeniu na litr napoju.

Napoje zawierające dodatek kofeiny lub tauryny są objęte opłatą w wysokości 0,10 zł w przeliczeniu na litr napoju. Przy czym maksymalna wysokość opłaty wynosi 1,2 zł w przeliczeniu na 1 litr napoju.

Co w przypadku, gdy płata cukrowa nie zostanie uiszczona w terminie?

W przypadku niedokonania opłaty cukrowej w terminie, organ właściwy w sprawie opłaty ustala w drodze decyzji dodatkową opłatę w wysokości odpowiadającej 50% kwoty należnej opłaty.

Podatek od psa

Uregulowany w art. 18a i art. 19 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalny, podatek od posiadania psa w 2021 r. wynosi maksymalnie 130,30 zł rocznie od jednego psa. W porównaniu z ubiegłym rokiem maksymalna kwota podatku wzrosła o 4,90 zł.

Opłata targowa

Uregulowana w art. 15 i 19 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalny, opłata targowa w 2021 r. wynosi maksymalnie 823,11 zł dziennie. W porównaniu z ubiegłym rokiem maksymalna kwota podatku wzrosła o 30,90 zł.

Podatek od środków transportowych

Uregulowany w rozdziale 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, podatek od środków transportowych w 2021 r. wynosi w stosunku od jednego środka transportowego maksymalnie:

– od samochodu ciężarowego, o którym mowa w art. 8 pkt 1, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:

a) powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie – 880,77 zł (w 2020 r. – 847,70 zł);

b) powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie – 1469,31 zł (w 2020 r. – 1414,31 zł);

c) powyżej 9 ton – 1763,16 zł (w 2020 r. – 1763,16 zł);

– od samochodu ciężarowego, o którym mowa w art. 8 pkt 2 – 3364,56 zł – z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 1 do ustawy (w 2020 r. – 3238,26 zł);

– od ciągnika siodłowego lub balastowego, o których mowa w art. 8 pkt 3 – 2056,99 zł (w 2020 r. – 197999 zł);

– od ciągnika siodłowego lub balastowego, o których mowa w art. 8 pkt 4, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:

a) do 36 ton włącznie – 2600,58 zł (w 2020 r. – 2502,96 zł);

b) powyżej 36 ton – 3364,56 zł (w 2020 r. – 3238,26 zł);

– z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 2 do ustawy;

– od przyczepy lub naczepy, o których mowa w art. 8 pkt 5 – 1763,16 zł (w 2020 r. – 1696,97 zł);

– od przyczepy lub naczepy, o których mowa w art. 8 pkt 6, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:

a) do 36 ton włącznie – 2056,99 zł (w 2020 r. – 1979,77 zł);

b) powyżej 36 ton – 2600,58 zł (w 2020 r. – 2502,96 zł);

– z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 3 do ustawy;

– od autobusu, w zależności od liczby miejsc do siedzenia poza miejscem kierowcy:

a) mniejszej niż 22 miejsca – 2081,96 zł (w 2020 r. – 2003,81 zł);

b) równej lub większej niż 22 miejsca – 2632,17 zł (w 2020 r. – 2533,36 zł).

Podatek od nieruchomości

Uregulowany w rozdziale 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, podatek od nieruchomości w 2021 r. wynosi w stosunku rocznym maksymalnie:

  • od gruntów:

– związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 0,99 zł od 1 m2 powierzchni (w 2020 r. – 0,95 zł od 1 m2 powierzchni);

– pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych – 4,99 zł od 1 ha powierzchni (w 2020 r. – 4,80 zł od 1 ha powierzchni);

– pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 0,52 zł od 1 m2 powierzchni (w 2020 r. – 0,50 zł od 1 m2 powierzchni);

– niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego – 3,28 zł od 1 m2 powierzchni
(w 2020 r. – 3,15 zł od 1 m2 powierzchni).

  • od budynków lub ich części:

– mieszkalnych – 0,85 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2020 r. – 0,81 zł od 1 m2 powierzchni);

– związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 24,84 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2020 r. – 23,90 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej);

– zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 11,62 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2020 r. – 11,18 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej);

– związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń – 5,06 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2020 r. – 4,06 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej);

– pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 8,37 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2020 r. – 8,05 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej);

  • od budowli – 2% ich wartości.

Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej

Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 września 2020 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2021 r. zostały ustalone zmiany w postaci:

  • minimalnego wynagrodzenia za pracę w wysokości 2.800 zł;
  • minimalnej stawki godzinowej w wysokości 18,30 zł.

Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w stosunku do ubiegłego roku wzrosła o 200 zł, natomiast minimalna stawka godzinowa wzrosła o 1,30 zł.

Rejestr umów o dzieło

Czym jest umowa o dzieło?

Umowa o dzieło została zdefiniowana w treści art. 627 k.c., zgodnie z tą definicją przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia.

Umowa o dzieło jest umową rezultatu, a zatem o wykonaniu umowy świadczy wykonanie konkretnego, zamierzonego przez strony celu, a samo dołożenie przez przyjmującego zamówienie należytej staranności, w obliczu nieosiągnięcia tego celu, nie zwalnia go ze zobowiązania.

Dziełem jest zindywidualizowany wytwór ludzkiej działalności, który może polegać na stworzeniu czegoś, co w chwili zawarcia umowy jeszcze nie istnieje lub na zmianie określonego stanu rzeczy. Efekt wykonania zobowiązania w postaci dzieła musi być z góry określony oraz subiektywnie wykonalny i obiektywnie pewny.

Rejestr umów o dzieło.

Wraz z dniem 1. stycznia 2021 r. powstał rejestr umów o dzieło, a tym samym na podstawie art. 36 ust. 17 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, płatnik składek lub osoba fizyczna zlecająca dzieło zobowiązana jest do poinformowania ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło, jeżeli umowa taka zawarta zostanie z osobą, z którą nie pozostaje
w stosunku pracy lub jeżeli w ramach takiej umowy nie wykonuje pracy na rzecz pracodawcy,
z którym pozostaje w stosunku pracy, w terminie 7 dni od dnia zawarcia tej umowy.

Kogo dotyczy obowiązek zgłoszenia umowy o dzieło?

Każdy ma obowiązek poinformowania ZUS o zamówieniu wykonania dzieła, jeżeli przyjmujący zamówienie nie pozostaje w stosunku pracy z zamawiającym lub jeżeli w ramach takiej umowy nie wykonuje on pracy na rzecz zamawiającego.

Obowiązek ten ciąży również na pracodawcy w przypadku, gdy umowa o dzieło zostanie przez niego zawarta z osobą, która nie jest przez niego zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub też jeżeli w ramach takiej umowy nie wykonuje pracy na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.

W jakim terminie należy zgłosić umowę do rejestru?

Umowę o dzieło należy zgłosić w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia.

Jakich umów o dzieło nie dotyczy obowiązek zgłoszenia do rejestru?

  • Umów zawieranych z własnym pracownikiem;
  • Umów, które mają być wykonywane na rzecz własnego pracodawcy, ale które zostały zawarte z innym podmiotem;
  • Umów, które zostały zawarte z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.

Jak zgłosić umowę o dzieło do rejestru?

Umowę o dzieło można zgłosić poprzez wypełnienie formularzu RUD w formie papierowej
i złożenie go w ZUS-ie bądź też poprzez wypełnienie formularzu RUD w formie elektronicznej na  Platformie Usług Elektronicznych ZUS.

Jaki jest cel stworzenia rejestru umów o dzieło?

Mogłoby się wydawać, że rejestr umów o dzieło powstał w celu oskładkowania tejże umowy, niemniej jednak póki co brak jest takowych regulacji. Dalszy brak oskładkowania umowy o dzieło może przyczynić się do tego, że niektórzy będą zamiast umowy o pracę lub umowy zlecenia wykonywało prace w ramach umowy o dzieło, z którą nie wiążą się świadczenia z zakresu ubezpieczeń społecznych.

Powstanie rejestru przyczynić się jednak może do przeprowadzania kontroli przez ZUS w celu sprawdzenia, czy aby na pewno dana umowa jest umową o dzieło, a nie umową zlecenia, od której winno się odprowadzać składki.

Scroll to Top