Przedsiębiorca jako konsument – kiedy to możliwe?

Kiedy istnieje możliwość traktowania przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą jak konsumenta? Czy zakres uprawnień jest tożsamy? O tym w niniejszym artykule.

Ustawa z dnia 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych wprowadza z dniem 1 stycznia 2021 r. zmiany m.in. w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.

Z dniem 1 stycznia 2021 r. przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej został objęty ochroną, jaką dotychczas przepisy kodeksu cywilnego przewidywały dla konsumentów.

Niemniej jednak, zakres tej ochrony został ograniczony i nie jest tożsamy z zakresem ochrony przyznanym konsumentom. Zakres ten ogranicza się wyłącznie do:

  • Stosowania klauzul abuzywnych;
  • Stosowania rękojmi za wady;
  • Prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.

Warunkiem niezbędnym do objęcia ochroną jest okoliczność, gdy z treści umowy wynika, iż umowa ta nie ma charakteru zawodowego dla danego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą.

Powyższe uzasadnia fakt, iż skoro przedsiębiorca zawodowo nie zajmuje się nabywanym towarem w ramach swojej działalności, to nie należy go traktować jako profesjonalisty w tym obszarze. Ustawodawca jednak nie wskazał w jaki sposób należy interpretować zwrot „…z treści umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej…”.

Powyższe można interpretować w oparciu o Polską Klasyfikację Działalności (PKD), w której można dokonać weryfikacji rodzaju wykonywanej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej wg kodu.

Klauzule abuzywne

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą ma możliwość powołania się na niedozwolone klauzule umowne poprzez zakwestionowanie całej umowy lub ważności określonych postanowień na zasadach ogólnych, w przypadku gdy postanowienia umowne nie zostały przez niego indywidualnie uzgodnione, a zarazem kształtują jego prawa i obowiązki
w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy.

Pojęcie nieuzgodnionych indywidualnie postanowień umowy zostało uregulowane w treści art. 3851 §3 k.c. i oznacza postanowienia, na których treść konsument nie miał rzeczywistego wpływu. W szczególności odnosi się to do postanowień umowy przyjętych z wzorca umowy zaproponowanego konsumentowi przez kontrahenta.

Rękojmia za wady fizyczne

Wobec przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą stosuje się domniemanie istnienia wady fizycznej przy wydaniu rzeczy, jeżeli została ona stwierdzona w ciągu roku od dnia wydania rzeczy.

Odstąpienie od umowy

Przedsiębiorcy prowadzącemu jednoosobową działalność gospodarczą przysługuje uprawnienie do odstąpić od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, które przewidziane zostało w ustawie z dnia 30 maja 2014 . o prawach konsumenta.

Przedsiębiorca, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa ma 14-dniowy termin na odstąpienie od niej bez konieczności podania przyczyny i bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Skutkiem odstąpienia od umowy jest uznanie tej umowa za niezawartą.

Scroll to Top